Muskelbilsåldern nådde sin topp i början på 1970-talet – med Chevrolet Chevelle SS 454 som en av de ledande bilarna. För sina 1970-modeller höjde GM taket med motorer på över 400 kubiktum för mellanprodukter. Buick, Oldsmobile och Pontiac hade sina 455 motorer medan Chevrolet valde att uppgradera sin 427a till 454 kubiktum med LS6 V8n på 450 hästkrafter. Med LS6 nåddes piken bland muskelbilarna. Car Life Magasinet beskrev SS 454 – LS6: ”it’s fair to say that the Supercar as we know it may have gone as far as it’s going.”
När separata säten fram beställdes levererades bilen med en mittkonsol mellan dem. De flesta biltillverkare använde samma instrumentbräda i alla seriemodeller men Chevelle SS 1970 fick en annan instrumentpanel än Chevelle- eller Malibubasmodellerna. Den stora plattformiga panelen innehöll tre stora cirkulära mätare; varvräknare, hastighetsmätare och klocka med mindre mätare som flankerade dem. Till höger var AC-kontrollerna, radio och cigarettändare. Utsidan av SS 454 Chevelle innehöll skulpterade linjer ovanför hjulöppningarna. Grillen delades horisontellt och dominerades av ett stort SS-emblem i mitten.
Franklin Mint har tillverkat denna Chevelle SS454, en av USAs mest eftersökta muskelbilar. Karossen är perfekt proportionerad. Öppning av dörrar, motorhuv och baklucka fungerar bra och passformen är fin. Lacken är Fathom Blue Metallic, exakt rätt färg för den här bilen. De breda GOODYEAR POLYGLAS GT däcken på Super Stockfälgar har text i korrekt skala. Vinylklädseln i den svarta interiören är baserad på existerande Chevellemönster. De separata framsäten har ryggstöd som kan fällas framåt samt en mittkonsoll med växelspaken mellan dem. Motorn, LS6 – 450 hästars V8 är helt perfekt och detaljerad till den sista dekalen. I bagagerummet finns reservhjulet och domkraften samt på bagageluckans insida finns dekaler med domkraftsinstruktion samt rekommenderat lufttryck i däcken. Det kan påpekas att bilen har fungerande fjädring med spiralfjädrar fram och bladfjädrar bak.