Buick har fått sitt namn av holländaren David Buick vilken 1902 grundade en liten bilfabrik i USA. Firman växte snart till ett storföretag och blev upptakten till världens största bilkoncern, Det var den amerikanska vagnen Buick som gav upphovet till namnet ‘dollargrin’ på de strömlinjeformade, med förkromade kylargaller försedda lyxåk som efter andra världskriget kom från USA. Hösten 1945 återupptog bilproduktionen efter kriget. Roadmaster fick sin första stora restyling 1949. Dessa Buicks var helt nya 1949 och kom med fyra ‘portholes’ på sidorna av framskärmarna som blev ett Buick kännetecken under större delen av det kommande decenniet. En ’sweepspear’ kromlist sträcker sig från framskärmarna, förbi dörrarna och till bakre hjulhusen. Längst fram är den smal och vidden ökar till att be bred i slutet. Rivieran som introducerades 1949 var Buicks första hardtop.
Roadmaster 1949 hade den massiva raka åttacylinder 320 kubiktum ‘Fireball Dyna Flash Eight’-motorn på 150 hästkrafter och Dynaflow automatiska växellåda. Med totalt 88130 sålda var det ett rekordet för Roadmaster.
Franklin Mint har producerat flera Roadmastermodeller. Det har taget företaget tre års modellutvecklingsarbete att tillverka dessa Buickmodeller. Denna hardtop är mycket attraktiv i sin glänsande blåa lack kombinerat med det ljusgråa taket. FM har lyckats att skalenligt ha reproducerat denna modell. All yttre krom är perfekt med bra passform. Interiören med ratt, instrumentbrädan och sätena i samma färg som taket, är fint reproducerade. Motorhuven kan öppnas med gångjärn på högersidan för att skåda den raka 320 kubiktum 8-cylindersmotorn som är snyggt reproducerad och försedd med kylslangar och dekaler.