Plymouth bilarna från 1970 och 1971 är mycket efterfrågade bland alla muskelbilar. Även om många anser att 1970 var det sista året för amerikanska muskelbilar, hade Plymouth inte ännu givit upp, åtminstone inte 1971. I grunden var 1971 Roadrunner en Plymouth Belvedere med en 383 kubiktum V8, med en 4-bbl förgasare på 300 hästkrafter. Man sänkte inte kompressionsförhållandena på sina motorer. 340:an gjorde 275 hk, 440:an, utrustad med tre 2-bbl-förgasare gjorde 385 hk. Tyvärr blev 1971 det sista året med den berömda 426 Hemi i en gatubil. Med Hemi fick man dubbla avgassystem, en speciell funktionell huvscoop, en kraftig fjädring, nya framstolar och ett pistolgrepp. 1971 Roadrunner hade en hjulbas på 115 tum, med en total längd på 203,2 tum. Med en standardmotor vägde den 1651 kg. Plymouth producerade 14218 Roadrunners 1971, men bara 55 var utrustade med den legendariska 426 Hemi V8an. För knappt $3000 dollar kunde man köpa en grym muskelbil. Roadrunner var både billig och snygg.
Franklin Mint har lyckats med en mycket fin 1971 års Roadrunner som tillverkats i begränsad upplaga. Den har en radioantenn, fotoetsade vindrutetorkare, fungerande fjädring, inklusive teleskopiska bakre stötdämpare, framsätesryggstöden kan lutas, säkerhetsbälten ingår och ett reservdäck i bagageutrymmet tillsammans med en domkraft. Instruktionsdekalen ingår också och är applicerad på bakluckans insida. Underredesdetaljerna är mycket fina, inklusive det färgriktiga oljetråget ’Plymouth Orange’. De rallyliknande stålhjulen ser skarpa ut med sina kromdetaljer, däcken och navkapslarna. Motorrummet har inte heller försummats, med kylslangar, elledningar och dekaler. Den funktionella scoopet på motorhuven har återskapats i rätt skala. Interiördetaljerna är också fina, med instruments, pistolgreppsväxelspaken de mjuka plastsäten och mattorna. Stötfångarna i krom, vindrutan, bakrutan, backspeglar och dörrhandtag ser bra ut. Notera Roadrunner-dekalen på motorhuven, sidomarkeringsljusen, HEMI-dekalen över de främre sidomarkeringsljusen, den svarta racindekalen som börjar vid bakhjulsöppningarna och sträcker sig över taket. Om man tittar noga kan man se de små Roadrunner-logotyper nedtill.