Hudson Motor Car Company startades 1909 av Joseph L. Hudson i en liten fabrik i Detroit. Under detta första år av produktion såldes mer än 4000 bilar. Framgångsrik försäljningsvolym krävde dock en större fabrik. En ny anläggning byggdes och öppnade i oktober 1910.
Företaget var känt för att ha introducerat flera nyheter som t.ex. elektrisk startmotor, dubbla bromsar samt oljetrycksmätare och generatorvarningslampa på instrumentbrädan. Efter 25 år i den stora fabriken tog Hudson fram en helt ny bil för 1936. Man introducerade en ’radial säkerhetskontroll/rytmisk körning’ med en ny förbättrad upphängning med längre, mjukare bladfjädrar. 1936 års Hudsons var också betydligt rymligare inuti än konkurrerande bilar. Vissa modeller kom med en elektromekanisk växel, kallad ’Electric Hand’, en Bendix-enhet som ersatte golvspaken. (Förarna var fortfarande tvungna att använda kopplingen. Motorn var en 255 kubiktum rak 8-cylindrig motor på 113 hästkrafter.
Den tillverkades i olika karosstyper som en två-dörrars convertible. Den var kanske den vackraste modellen med sin stömlinjeformade design som accentuerades av Art Deco ’Waterfall’ kylaren.
Denna Hudson Eight Cabriolet betraktats som en av bilhistoriens mest eftertraktade bil.
Franklin Mint, som firade sitt 25-års jubileum 2008, valde att tillverka en ABSOLUT FANTASTISK MODELLBIL i en begränsad upplaga av 2500. Mycket ovanligt är att den har en fungerande sufflett som kan fällas upp och ner. Bilen har fungerande styrning, fjädring och förar- och passagerarfönster som kan höjas och sänkas med fönsterveven på dörrens insida. Det bakmoterade reservhjulet har en avtagbart skyddskåpa. Den silvergråa lacken är perfekt. Den har Hudsonemblemet på motorhuven och en svärmorslucka baktill som kan öppnas och stängas. Motorn har kablar och kylarslangar.