Ford introducerade sin tredje generation Thunderbird 1961 som snabbt fick smeknamnet ‘Bullet Bird’. Stylingen av Bill Boyer återspeglade den era där den kläcktes; i början på 1960-talet med rymdåldern och oron över det kalla kriget. Denna tredje generationen influerades utan tvekan från rymdraketer och luftburna projektiler. Det mest utmärkande kännetecknet för 1961 var ‘Swing Away’ ratten. Med växelspaken i parkeringsläget kunde ratten föras 460 mm i sidled till höger så att föraren lätt kan lämna fordonet. Bilen var av 2-dörrars karosstyp, 390 kubiktum V8-motor på 300 hästkrafter och med automatisk 3-växlad Cruise-O-Matic växellåda. 1961 Thunderbirds kunde fås med luftkonditionering, elektriska fönsterhissar, elmanövrerade stolar, AM-radio och däck med vita sidor. Flera funktioner, som servostyrning, servobromsar, backljus och separate framstolar ingick som standard, kostsamma alternativ på de flesta andra bilar den tiden. Endast små förändringar gjordes 1962 med t.ex. nya emblem. Thunderbird Sports Roadster introducerades 1962. Produktionen av denna modell var begränsad. Den hade 48-ekrade Kelsey-Hayes-ekerhjul, speciella emblem på framskärmarna och en handtag på passagerarsidan på den främre instrumentbrädan. Den kunde fås med tonneau-tillbehöret av glasfiber som täckte bilens baksäte och skapade ett utseende av en tvåsitsig sportbil. Landau-modellen med vinyltak introducerades också 1962. Försäljningen uppgick 1962 till 78011 Thunderbirds.
Danbury Mint har producerat många av Fords olika Thunderbird-modeller genom åren. De erbjud ’55, ’56 och ’57 ‘Baby Birds’. De fortsatte med ‘Square Birds’ modellerna från ’58 till ’60 och därefter ‘Bullet Bird’ 1961 och 1962 modellerna.
Danbury Mint har gjort ett mästerligt jobb med den här 1961 Landau Coupemodellen som tillverkats i en begränsad upplaga. Den svarta blanka lacken med det svarta vinyltaket är absolut perfekt. Grillen, bakljusen och kromlisterna är alla korrekta. Antennen kan höjas och sänkas. Den detaljrika interiören är också ovanligt fin. Ryggstöden kan lutas framåt och mittkonsollocket framtill kan öppnas. Även ratten kan föras i sidled som i den verkliga bilen. V8-motorn är reproducerad med elkablar, kylslangar och dekaler och är otroligt detaljrik som kräver förstoringsglas för att helt uppskattas. I bagagerummet finns ett reservhjul samt en bagagerumsmatta med rätt mönster. Bilen kommer med ett par borttagbara skärmkjolar som ger en möjlighet att visa bilen med eller utan dem. Fjädringen fungerar och under bilen finns nummerplaketten.