Plymouth Hemi ‘Cuda’ från 1970 är allmänt accepterad som en av de mest eftertraktade av muskelbilarna. Endast 652 byggdes detta år, inklusive 14 sällsynta cabrioleer, vilket gör en original Hemi ‘Cuda till en sällsynt syn. De kom i en rad spännande färger och hade t.ex. inklusive Plum Crazy, pistolgreppsväxlare och huvpinnar. Av alla alternativ var Hemi 426 kubiktum V8n den mest legendariska Mopar-motorn. Den levererade 425 hästkrafter genom den solida 727 Torqueflight-automaten och en 3,55: 1 Sure Grip-bakaxel. Det vill säga om inte bilen var en av de 284 som fick en 4-växlad manuell låda.
Med sin klassiska form och amerikanska styrka, begränsad produktion och enorm popularitet kan en Hemi ‘Cuda’ från 1970 enkelt imbringa över $150000.
Danbury Mint har lyckats utmärkt med denna Hemi Cuda Cabriolet modellbil som tillverkats i en begränsad upplaga. Den här modellen är full av fina detaljer som dekalerna i motorrummet med 426 Hemi V8an som är ett tekniskt underverk med varje slang, elkabel och bränsleledning i rätt skala och perfekt utförda. Minireservdäcket i bagagerummet vilar på en korrekt mönstrad bagagematta med informationsdekalen om domkraftens handhavande på bakluckans insida. Bilen, lackerad i en orange färg med matchande svart vinylinredning med säkerhetsbälten och en separat svart sufflett. Good Year däcken är skalenligt märkta och upphängningen är fungerande. Huvskoopet, som sticker upp ur huven är märkt baracuda. Radioantennen kan höjas och sänkas samt solskydden kan fällas upp och ner. Lägg märke till den lilla VIN-dakalen nedanför vindrutan.