Buick har fått sitt namn av holländaren David Buick vilken 1902 grundade en liten bilfabrik i USA. Han hade dåliga affärer och 1904 blev en av amerikansk bilism mest kända män William Durant chef för Buick-bolaget. Firman växte snart till ett storföretag och blev upptakten till världens största bilkoncern, General Motors, som 1950 tillverkade 4 miljoner personbilar, lastbilar och bussar. Det var den amerikanska bilen som gav upphovet till namnet ‘dollargrin’ på de strömlinjeformade, med förkromad kylargrill försedda lyxåk som efter andra världskriget kom från USA. 1953 var ett stort år för Buick, som firade 50-årsjubileum. För att fira detta byggde GM flera vackra Buickmodeller detta år. Det var också året som den beryktade 322 kubiktum Nailhead V8-motorn introducerades. Buicks berömda Dynaflow automatväxellåda var det enda alternativet.
Denna Danbury Mint modellbil är en fin kopia av Buicks lyxcabriolet. Skylarken har en v-formad karossprofil, välvd vindruta och vackra Kelsey-Hayes kromekerhjul. Modellen förmedlar perfekt den sänkta karossprofilen på originalet. Kromlisterna är släta och skalenliga och emblemen är fint utformade. Strålkastare och baklyktor, grill och stötfångare fångar mycket väl 1953 års Buick Look. Mycket fin är utformningen av instrumentbrädan. Dörrar och dörrpaneler är mycket realistiska och med dörrarna öppnade kan Skylarkemblemen på tröskelplåtarna beskådas. Motorhuven och bagageluckan har bra passform. Bagagerummet har en tidtypisk bagagerumsmatta och innehåller ett reservhjul.