Buick har fått sitt namn av holländaren David Buick som 1902 grundade en liten bilfabrik i USA. Firman växte snart till ett storföretag och blev upptakten till världens största bilkoncern, General Motors, som 1950 tillverkade 4 miljoner personbilar, lastbilar och bussar. 1953-års Buick stationsvagn var den sista av Buicks ‘Woody’modeller. Den hade en hel vindruta, 12 Volts elsystem och tillverkades i 1830 exemplar.
Kombinationen av Buicks Super Eight och Woodie Wagon skapade det som kunde vara en av de snyggaste vagnarna som kom ut från början av 50-talet. Denna 1953 Buick Super Estate Wagon är en sällsynt eftersom det var sista året Buick byggde en woodie-vagn. Den kunde fås med en 322 kubiktum Fireball V8-motor på 170 hästkrafter med en Dynaflow automatlåda. Av de 488755 bilar som Buick tillverkade 1953 producerades endast 1830 av dessa som stationsvagnar.
Danbury Mint har skapat en mycket lyckad Buick stationsvagn från 1953. Speciellt kan nämnas den gröna metallic-lackens lyster i kontrast mot träpanelerna. DM är berömd för de perfekt fungerade dörrgångjärnen, motorhuvens länksaxmekanism samt bakluckans teleskoparmar. V8-motorn är omgiven med många reproducerade delar i form av realistiska förgasardetaljer, bränsleledningar och tändkablar. Interiören är detaljerad med de fina mattorna. Instrumentbrädan har komplett instrumentering. Mätarna och radion har läsbara siffror. Klockan visar 25 minuter över 4. Ovanpå instrumentbrädan finns en optisk ‘trafikljusvisare’ som underlättar att se höga trafikljus. Baksätet kan vikas framåt för att få ett platt lastutrymme. Lägg märke till att bensinpåfyllningsluckan kan öppnas. Det avtagbara reservhjulet befinner sig i ett utrymme under golvet. Bilen är utrustad med en sökarlampa kombinerad med backspegel samt den har ekerhjul med stora vita däcksidor. Takantennen ligger i frigolitkartongen.