Den första Studebakerbilen byggdes 1902 och efter andra världskriget har fabriken varit den mest betydande nydanaren av den amerikanska bilstilen.
1953-års Studebakermodeller gjordes radikalt om. Tonvikten lades på de sportbilsliknande 2-dörrars kupéerna som baserades på Studebakers längre 120 tum (3 000 mm) hjulbas. Starliner var designad av legendariska Raymond Loewy som baserades på Lockheed Constellation-flygplanet. Bilen var konstruerad av Robert E. Bourke. Särskilt den nedsänkta känslan hos flygkroppen återspeglades i framskärmarnas och motorhuvens konturer. En svepande ’karaktärslinje’ löper från framskärmen förbi dörraren till de bakskärmen. Karossen är mycket lägre än konkurrenterna från tiden. Till skillnad från andra tvådörrarsedaner med stolpe skapades ett baktill rundat tak med omslutande panoramabakruta. Bilen levererades med den första versionen av Studebakers 232 kubiktum V8 på120 hästkrafter.
Ledarna för Fashion Academy, den uppmärksammade skolan för modedesign i New York, tilldelade Studebaker sin eftertraktade guldmedalj för stil och design – för den då nya amerikanska bilen med det europeiska utseendet. Motor World rapporterade: ”Det kan inte råda några tvivel om det, Studebaker har, med sin nya modell, fått varannan amerikansk bil att se tio år äldre ut.” Automobile Magazine utsåg denna bil som en av de mest vackra bilarna någonsin.
Under 1953 producerades 75965 Commanders.
Denna unika Studebaker Commander är verkligen en av de finaste av Danbury Mint-modellbilarna. Exteriören är vackert proportionerad och är accentuerad med kromdetaljer. Speciellt kan Studebaker emblemet nämnas. Interiören visar all lyx med en detaljerad instrumentbräda och en ratt i korrekt skala. Den främre röda ryggstöden kan fällas framåt och solskydden kan fällas upp och ner. I motorrummet finns den detaljerade V8-motorn med ledningar och slangar samt dekaler. I bagagerummet finns ett reservhjul som kan tas ut. Underredet är detaljerat med bromsledningar, handbromsvajrar och fungerande fjädring. Bensinluckan kan öppnas.