Även om Ford 1955 verkade vara helt ny när den introducerades var den faktiskt baserad på en omkonstruktion av 1954-års plattform. Fairlane Crown Victoria är verkligen en 2-dörrars sedan. En av de trevligaste Ford som någonsin gjorts, den har rena linjer och en solid framtoning. Ett kromtakband förbinder B-stolparna. En nyhet var den välvda hela vindrutan. Detta år var när bilar med tvåfärgad lackering blev vanlig och som uppskattades av köparna. Ett begränsat antal tillverkades med en tonad akrylglaspanel på främre delen av taket.
Fords stylist John Najjar var ansvarig för designen av instrumentbrädan ’Astra-Dial Control Panel’ med den speciella hastighetsmätaren. Basen på Astra-Dial hade blinkerpilar, varningslampor för generator och oljetryck, och mätare för bränsle och motortemperatur. Värmarreglage, radio och klocka fanns som tre cirkelformade enheter i mitten av instrumentbrädan.
En 272 kubiktum V8 på 182 hästkrafter var den kraftfullaste motorn som erbjöds.
Mer än 33165 Crown Victoriabilar tillverkades av 1955-års model varav endast 1999 med det gröna genomskinliga plexiglastakpanelen. Priset var $2372 på dessa Skyliners.
Danbury Mint har gjort ett mycket fint jobb med att reproducera denna bil. Den svart/vita lacken är slät och jämn. ‘Crown Victoria’ skriften på dörrarna, Fordemblemen och ‘Fairlane’ på motorhuven och bagageluckan är i korrekt skala. Dessutom finns även ’Overdrive’ på bagageluckan samt V8-symbolerna på framskärmarna. De inre dörrhandtagen och fönstervevarna är ett mästerverk av miniatyrisering. Instrumentbrädans detaljer bör påpekas med läsbara mätare. Chassidetaljerna är komplett reproducerade och motorrummet är välgjort med den detaljrika V8-motorn. DMs uppmärksamhet på detaljer kan nämnas: ventilerna på hjulen, det avtagbara reservhjulet och att det finns en domkraft i bagagerummet.