Den första generationen av Ford Thunderbird var en tvåsitsig cabriolet producerad av Ford för åren 1955 till 1957, den första tvåsitsiga Ford sedan 1938. Den var ett svar på Chevrolet Corvette. Döptes som en ‘en personlig bil med distinktion’ av Ford och byggd på arvet från roadsterna på 1930-talet. Ford förfinade den 1956, gjorde mindre stilförändringar, lade till ett kontinentalkit på den bakre stötfångaren.
Även om det var en lätt bil utrustad med en V8-motor, fokuserade Thunderbird mer på förarkomfort än hastighet, och var inte en direkt rival till varken Corvette eller europeiska sportbilar. Thunderbirden levererades med skärmkjolar och en avtagbar glasfiber-hardtop som standardutrustning och med en tygsufflett som alternativ. Bilen använde befintligt chassi- och fjädringskonstruktion och mekaniska komponenter från Ford. Andra unika egenskaper var en teleskopratt och en varvräknare.
För modellåret 1956 tillkom mer bagageutrymme, reservhjulet monterades utanför i ett kontineltalkit. Luftintag lades till bakom de främre hjulen för att förbättra ventilationen. För att förbättra sikten bakåt kunde man välja en hardtop med ‘porthål’som ett kostnadsfritt alternativ. Ett 12 volt system installerades. En 312 kubiktum V8-motor på 215 hästkrafter lades till som tillval. Antingen kom den med en Ford-o-matic automatisk eller manuell växellåda. Produktionen totalt för 1956 var 15631 enheter.
Franklin Mint har bara producerat flera Thunderbirdmodellbilar. Denna ’56 ‘Baby Bird’ är en av dem. Ford förfinade den 1956, gjorde mindre stilförändringar, lade till ett kontinentalkit på den bakre stötfångaren. Modellen är väl presenterad. Interiör, motorrum och många detaljer är den kvalitet som kännetecknar FM-modellerna. Bilen levereras med en avtagbar vit hardtop. Kontinentalkiten kan fällas så att bagageluckan kan öppnas.
Om man tycker att Thunderbird var bäst när den var liten och smidig så är 1956-års TBird en ‘måste-ha’ modellbil.