Namnet ‘Fairlane’ kommer från Henry Fords lantegendom Fair Lane utanför Dearborn, Michigan. Ford Fairlane 500 Skyliner tillverkades av Ford Motor Company för åren 1957 till 1959. Den infällbara takmekanismen – även känd som ‘Hide-Away Hardtop’ eller i Sverige ‘Plåt-Cabbe’. Ford Fairlane 500 Skyliner hade en komplex mekanism som vek ned främre delen av taket och drog tillbaka och sänkte ned taket i bagagerummet. Inga hydrauliska mekanismer användes som i vanliga cabrioletbilar från den tiden. Skylinertaket har sju reverserbara elmotorer, fyra lyftdon, en serie reläer, tio gränslägesbrytare, tio solenoider, fyra låsmekanismer för taket och två låsmekanismer för bagageluckan och totalt 185 m elledningar. Den kunde levereras med en 312 kubiktum V8-motor på 245 hästkrafter. Skylinern introducerades inte förrän i mitten av året men trots ett pris på nästan $3000 såldes 20766 Skyliners introduktionsåret. President Eisenhower fick den första bilen som rullade av monteringsbandet.
En av Franklin Mints fina mästerverk. Den här gången, i korallfärg och vitt, och i form av den berömda plåtcabben, 1957 Ford Fairlane 500 Skyliner. Denna har tillverkats i en begränsad upplaga av 2500 exemplar. Interiören ser snygg ut med sina tvåtonade klädsel i ett vinylliknande material som i den riktiga bilen. Den detaljerade instrumentbrädan är fin. Det finns solskydd. Kromlister och emblem är snygga och korrekt reproducerade. Passformen är bra så att du kan ha problem med att öppna motorhuven eller lyfta upp den otroliga plåtcabben med sin komplicerade lyftmekanism som befinner sig dold i bagagerummet. I motorrummet kan den detaljrika Thunderbird Special V8-motorn med ‘Thunderbird’ namnet på ventilkåporna beskådas. Plåttaket har perfekt passform. Till och med lagringsfacket ‘picknickkorgen’ ingår. Notera den lilla ‘Air-Conditioning’-dekalen högst upp på passagerardörren.