Mercury Turnpike Cruiser tillverkades av Mercury-divisionen av Ford. Turnpike Cruiser, som utnämndes av Mercury för att fira skapandet av Interstate Highway System, var flaggskeppet Mercury-modelllinjen. Turnpike Cruiser tillverkades som en två-dörrars och en fyra-dörrars hardtop sedan. Mercury utrustade Turnpike Cruiser med en mängd olika avancerade funktioner för sin produktion, inklusive ett fällbar ‘Breezeway’ bakruta och en trippdator. Turnpike Cruiser bland de första bilarna som erbjöd genomströmningsventilation. Även om de inte var legaliserade i hela USA förrän 1958, monterades dubbla strålkastare som standardutrustning. Turnpike Cruiser var utrustad med en 368 kubiktum V8-motor på 290 hästkrafter med en 3-växlad Merc-O-Matic automatlåda. Den mamövrerades med tryckknappar. Totalt producerades 16861 Turnpike Cruisers under 1957. Turnpike Cruiser var kanske den viktigaste ikonen för 1950-talets landsvägskryssare. Om man gillade att en bil skulle sticka ut, detta var bilen.
Denna Danbury Mints 50-årsjubilemsutgåva av Turnpikemodellen har tillverkats i en begränsad numnerad upplaga. Denna Turnpike representerar symbolen för det glamorösa 1950-talet med denna vräkiga skära och svarta tvådörrars skapelse. Den inkluderade allt som den verkliga bilen hade. Den långa bilen har separata avtagbara skärmkjolar och som med alla kromlister samt radioantennerna baktill, bidrager till det fantastiska utseendet. Interiören är perfekt med den detaljerade instrumentbrädan, framsätet vars ryggstöd som kan fällas framåt och de nedfällbara solskydden. Även mitten av bakrutan kan öppnas, höjas och sänkas. Motorrummet är helt enkelt fantastiskt med V8-motorn där kylarslangar, elkablar och vakuumledningar har reproducerats exakt. Det rymliga bagagerummet är underbart utformat med reservhjulet som kan tas ut. Underredet är detaljerat med fungerande fjädring och där finns 50-årsplaketten.