Mercury Turnpike Cruiser tillverkades av Mercury-divisionen i Ford. Turnpike Cruiser, som utnämndes av Mercury för att fira skapandet av Interstate Highway System, var flaggskeppet Mercury-modelllinjen. Turnpike Cruiser tillverkades som en två-dörrars och en fyra-dörrars hardtop sedan. Mercury utrustade Turnpike Cruiser med en mängd olika avancerade funktioner för sin produktion, inklusive ett fällbar ‘Breezeway’ bakruta och en trippdator. Turnpike Cruiser bland de första bilarna som erbjöd genomströmningsventilation. Även om de inte var legaliserade i hela USA förrän 1958, monterades dubbla strålkastare som standardutrustning. Turnpike Cruiser var utrustad med en 368 kubiktum V8-motor på 290 hästkrafter med en 3-växlad Merc-O-Matic automatlåda. Den mamövrerades med tryckknappar. Totalt producerades 16861 Turnpike Cruisers under 1957. Turnpike Cruiser var kanske den viktigaste ikonen för 1950-talets landsvägskryssare. Om man gillade att en bil skulle sticka ut, detta var bilen.
En annan av Danbury Mints fina mästerverk som presenterar symbolen för det glamorösa 1950-talet med denna spektakulära gula cabben. De inkluderade allt som den verkliga bilen hade. Den långa bilen förstärks av det monterade kontinentalkitet, de speciella skärmkjolarna som levereras separat och alla kromlister bidrager till det fantastiska utseendet. Dörrarna, bagageluckan och motorhuven passar perfekt. De fällbara sätena och nedfällbara solskydden utmärker interiören. Motorrummet är helt enkelt fantastiskt. Varje tänkbar kylarslang, elkabel och vakuumledning har reproducerats exakt. Den rymliga bagagerummet är underbart utformat och har en domkraftsdekal på ena insidan. Underredet är detaljerat med fungerande fjädring.