Den andra generationen Ford Thunderbird (även kallad Square Bird producerades av Ford för åren 1958 till 1960 som efterföljare till de populära tvåsitsiga modellerna 1955–1957. Som svar på av Ford-genomförda undersökningar gjordes två stora förändringar för att locka till sig nya potentiella köpare: ett baksäte lades till och nivån på lyx och olika funktioner ökades i 1958 modellen. Thunderbirden kom med Fords nya 352 kubiktum V8-motor på 300 hästkrafter och med en tre-växlad manuell växellåda eller Cruise-O-Matic tre-växlad autolåda valfritt. Trumbromsar på alla fyra hjulen. Denna mycket välutrustad fyrsitsiga T-Bird är mer av en lyxbil än en sportbil.
1958 var ett mycket dåligt år för bilförsäljning i USA — Thunderbird var en av endast två bilar som visade en försäljningsökning det året. Eftersom cabrioletmodellen inte introducerades förrän i juni 1958, vilket medförde att endast 2134 tillverkades.
Danbury Mint har producerat många av Fords olika Thunderbirdmodeller genom åren. De inleddes med ’55, ’56 och ’57 ‘Baby Birds’. De fortsatte med 1958 ‘Square Bird’, en fyrsitsig modell. Danbury har också tillverkat denna 1959 ‘Square Bird’ cabriolet. 1959 var Fords 50-årsjubileum och man firade guldjubileet med att tillverka denna 59 Tbird i endast 1959 exemplar. DMs färgval är perfekt med den vackra gula lacken kombinerat med den svarta suffletten. Modellens kromade fönsterramar, vindrutetorkare och stötfångare har fantastisk finish. Thunderbirdskriften i krom på dörrarna är perfekt. Radioantennen som kan höjas och sänkas är i perfekt skala.
Motorrummet är ett av de allra detaljrikaste på en modellbil. DM har gjort ett bra jobb vad beträffar, tändkablar, värmeslangar och bränslerör. Interiören med säten reproducerade i läderimmitation kontrastetrar bra mot de vita, fällbara solskydden och den vita ratten. Läderklädsel var något som Thunderbird erbjöd för första gången 1959. Instrumentpanelen är intrikat detaljerad och pedalerna och mattorna är fint reproducerad. Dörrarna monterade på fungerade gångjärn och de inre dörrpanelerna är gjorda med snyggt präglad struktur. Framstolarnas ryggstöd kan vikas framåt så att passagerare får lätt åtkomst till baksätet.
I bagagerummet finns det hydrauliska systemet med metallgångjärn, ledningar och hydraulkolvar. Liksom i den riktiga bilen, finns det en fällbar panel på framkanten av bagageluckan, som kan fälls ut för att fylla mellanrummet bakom baksätet. Dessutom finns ett avtagbart reservhjul i bagagerummet. Underredet känneteknas av att det finns en kabelansluten startmotor, transmissionskylledningar, handbromsvajrar och ett fungerande fjädringssystem. Bakvagnen har riktiga spiralfjädrar och funktionella stötdämpare.