Pontiac Bonneville är en bil som byggdes av Pontiac 1957 till 2005. Namnet kommer från Bonneville Salt Flats i Utah, platsen för tidiga biltävlingar och hastighetsrekord, som i sin tur fick namnet efter den amerikanska arméofficern Benjamin Bonneville. 1959 blev Bonneville en av Pontiacs top-of-the-line modeller. Bonneville spelade en viktig roll samma år med introduktionen av Pontiacs två marknadsföringskampanjer – ‘Split Grill’ och ‘Wide Track’. Det sistnämnda var faktiskt korrekt eftersom Pontiac vidgade avståndet i sidled mellan hjulen längre ut mot skärmarna och skapade vad som ansågs vara de bäst fungerande bilarna i full storlek i branschen.
Storleksmässigt var 1959 Pontiac Bonneville mer eller mindre ett kryssningsfartyg. En lång motorhuv och en lång bagagelucka, gott om plats för förare och passagerare och kolla in dessa ‘tvilling fenor’. Bakifrån är man inte säker på om man följer ett jaktflygplan eller en bil!
Danbury Mints skalmodell är lika imponerande som originalet i sin massiva storlek. Bilen i elfenbenslack med den flerfärgade interiören i silver, vitt och rött är mycket lyckad. Radioantennen kan höjas och sänkas, solskydden kan fällas upp och ner, samt ryggstöden kan fällas framåt. Modellen kommer med avtagbara fenderkjolar. Modellen har en perfekt passform. Interiören är otroligt fin med en instrumentbräda som har läsbara mätare, golvet med mattor, och sätena bör speciellt framhållas. Dörrhandtagen, låsknapparna och fönstervevarna är skalenliga. Motorrummet är ett rent mästerverk som inkluderar 389 kubiktum V8-motorn på 315 hästkrafter med sina dekaler. Motorhuven öppnas på saxfjädergångjärnsmekanismen. Undersidan av huven är försedd med en simulerad isoleringsfilt. Luftrenaren är avtagbar för att kunna beskåda förgasaren. Bagageutrymmet har ett reservhjul som kan tas ut.