Den 17 april 1964 introducerade Ford sin första ‘ponny’ bil, Ford Mustang, som har blivit en mycket eftersökt bil av samlare. Med sin långa motorhuv och korta bagagelucka liknade den en sports roadster. Som Lee Iacoccas biträdande chef och chefstekniker, Donald N. Frey var huvudingenjör för Mustang-projektet – övervakande utvecklingen av Mustang i rekord 18 månader från september 1962 till mars 1964.Designteamen hade fått fem mål för utformningen av Mustangen: Den skulle ha plats på fyra, ha separata säten fram och en golvväxelspak, väga högst 2500 pund (1 100 kg) och vara högst 180 tum lång, kunna säljas för mindre än $2500 och vara komfortabel.
Detta är en Franklin Mint-version av den nya 1964½ Mustangen. En modell med den nya 260 kubiktum V8-motorn på 164 hästkrafter i motorrummet med detaljer som tändkablar, servostyrning och olika dekaler. Interiören med instrumentbrädan är detaljrik och det finns ett reservhjul i bagagrummet som har en autentiskt mönstrad matta. På bakluckans insida finnes dekalen om domkraftens handhavande. Hjulen och däcken är snyggt utformade.