1970 var året då Oldsmobile nådde höjdpunkten av prestanda. För att hänga med i hästkraftskapplöpningen släppte General Motors taket för motorstorleken 1970, och Oldsmobile svarade med att göra Olds 455 V8 till standard 442-motorn. Effekten var på 365 hästkrafter. Årsmodellen 1970 kan identifieras av rektangulära parkeringsljus i främre stötfångaren och vertikala bakljus.
1970 Oldsmobile 442 var ‘Amerikas sista stora muskelbil.’ 442 relaterar till: fyrportsförgasare, fyrväxlad manuell växellåda och dubbla avgasrör. Rocket V8-motorn som introducerades redan i början av 1949 nådde maximala prestanda 1970.
Danbury Mint, som spenderade omkring $175000 på tillverkning av denna modell, som tillverkats i en begränsad upplaga av 5000 bilar, har lyckats mycket bra. Öppning av dörrar, motorhuv och baklucka fungerar perfekt och passformen är fin. Interiören inkluderar säkerhetsbälten med spännen samt instrumentpanelen i valnötsimmitationen har läsbara mätare. Framstolarnas ryggstöd kan lutas framåt och solskydden fällas upp och ner. Rocket V8-motorn är reproducerad med hög precision. Detta, och de speciella karossdekorationerna som utmärker Cutlass modellen, är ett utmärkt exempel på vad DM kan åstadkomma. I bagagerummet finns reservhjulet som kan tas ut och informationsdekaler på bakluckans insida. Underredet är detaljerat med fungerande fjädring och där finns nummerplaketten.