Pontiac Firebird är en amerikansk bil som byggdes och tillverkades av Pontiac från årsmodellerna 1967 till 2002. Designad som en ponnybil för att konkurrera med Ford Mustang, den introducerades den 23 februari 1967. Namnet Firebird användes också tidigare av GM för General Motors Firebird konceptbilar. Första generationen (1967–1969) hade karakteristisk Coca-Cola-styling med stötfångare som integrerades i designen på fronten.
Den andra generationens 1970 års modell fick Coca-Colaflaskdesignen ersatt av en mer ’swoopy’ kroppsstil. som användes tills karossen omdesignades 1975. Denna stil blev looken som skulle symbolisera F-body-stylingen under den längsta perioden under Firebirds livstid.
Pontiac firade sitt 50-årsjubileum 1976. För att fira denna händelse presenterade Pontiac en speciell Trans Am med beteckningen Y82. Bilen lackerades i svart med guldaccenter.
En avtagbar T-top utvecklad av Hurst skulle inkluderas på alla Y82 50-årsjubileums T/A, men visade sig vara problematisk i installation och kvalitetskontroll. T-tops blev ett vanligt produktionsalternativ för andra Firebirds 1977. Y82-alternativet inkluderade exklusiva svarta och gulddekaler, guldkanter längs bilens kaross, en Formula-ratt med guldekrar och signalknapp samt 15×7-hjul av honeycomb i guld.
1977 års Firebird fick en ansiktslyftning med fyra rektangulära strålkastare. Shaker-scoop reviderades också för detta år. Motorhuven byttes för sista gången för andra generationen med en mycket lägre profil. Detta år började General Motors erbjuda ett större urval av V8-motorer som t.ex. Pontiac W72 400 kubiktum motorn på 200 hästkrafter med ’Shaker T/A 6.6’-dekalen och med blåmålade ventilkåpor. Totalt tillverkades 68744 Trans AM av 1977-årsmodell.
Franklin Mint har lyckats utmärkt med denna Trans AM som är lackread i svart är full av fina detaljer. Den kommer med de avtagbara T-topparna. Good Year däcken är skalenligt märkta och upphängningen är fungerande. Interiören är perfekt med den detaljrika instrumentbrädan, ratten och framstolarna vars ryggstöd som kan lutas framåt. I motorrummet finns den detaljrika V8 motorn med dekaler. Huvskoopet, som sticker upp ur motorhuven, är märkt T/A 6.6. I bagagerummet finns en verktygsväska och ett reservhjul med en instruktionsdekal på insidan av bagageluckan. FMs perfektion återspeglas mycket väl i denna lyckade modell.