Cadillac hade startat en designtrend, nämligen fenorna på bakskärmarna. Under hela 1950-talet kom bilarna år för år att bli allt längre, bredare och lägre samtidigt som motoreffekten ökade. Det här var tiden för jet-styling-signaler, min-är-större-än-din med krom, massor av krom. Några av dessa amerikanska 50-tals bilar hade massiva fenor och bakre stötfångare som efterliknade jetflygplanens efterbrännare. Krom utgjorde en stor del av bilens form från stötfångare till stötfångare. För 1959 var motoreffekten 345 hästkrafter från en 390 kubiktum V8-motor i denna convertible. Standardutrustning inkluderade servobromsar, servostyrning, automatlåda, back-up lampor, två-hastighets vindrutetorkare, elektriska fönsterhissar, sexvägs-elektriska säten, dimljus, radio med bakre högtalare samt luftfjädring. Enligt introdutionsbrochyren: ”The new Standard of the World of Supremachy flowing together in one smooth rytthmic line.” Bilen är känd för att vara ’King of Fins’ och är den ultimata femtiotalets Caddy.
Danbury Mint producerade denna modell i september 1992 som är mycket vacker och tilltalande. Interiören består av äkta läder i rött och vitt. Framsätet har ett nedfällbart armstöd. Instrumentbrädan och dörrpanelerna är väl detaljerade och chassi, bagageutrymme och motorrum är välutrustade. Dörrarna är fjädermonterade och dörrarna stängs med perfekt passning. Denna Caddy ett utmärkt exempel på de amerikanska bilarna från 1959.
En röd landsvägskryssare av massiva proportioner.