Den första Studebakerbilen byggdes 1902 och efter andra världskriget har fabriken varit den mest betydande nydanaren av den amerikanska bilstilen.
Robert E. Bourke, en bilstylist som arbetade med den berömda industridesignern Raymond Loewy, var till stor del ansvarig för 1950 års Studebakers styling, som nu anses vara en klassiker i sin tid. Bilen väckte uppmärksamhet på grund av sin ultramoderna stil. Nosen i mitten fram liknade ett flygplan, och dess långa, horisontella bakre däck skilde sig radikalt från bilarna på 1930- och 1940-talen. Samtidigt som 1950 Studebaker också innebar ett avbrott från 1930-talets strömlinjeformade eller art déco-stil och början på 1950-talets futuristiska stil.
Champion modellen hade en rak 169,3 kubiktum sex-cylindrig motor på 85 hästkrafter.
Studebaker ledde vägen i design- och marknadsföringsförändring, och de tre stora biltillverkarna följde snart efter. Studebakers försäljning var ganska stark efter andra världskriget och nådde en topp med 1950 års modeller, med 9362 cabrioletbilar tillverkade.
Denna unika Studebaker Champion är verkligen en av de finaste av Danbury Mintmodellbilarna. Till att börja med är alla proportioner och konturer fullständig noggranna. Interiören visar all lyx med en detaljerad instrumentbräda och en brun ratt i korrekt skala. Den främre röda ryggstöden kan fällas framåt och solskydden kan fällas upp och ner. Exteriören är vackert proportionerad och är accentuerad med kromdetaljer. Antennen kan höjas och sänkas. I motorrummet finns den detaljerade motorn med ledningar och dekaler. Dekalerna finns där i korrekt skala.