Den första generationen av Ford Thunderbird var en tvåsitsig cabriolet producerad av Ford för åren 1955 till 1957, den första tvåsitsiga Ford sedan 1938. Den var ett svar på Chevrolet Corvette. Döptes som en ‘en personlig bil med distinktion’ av Ford och byggd på arvet från roadsterna på 1930-talet.
Även om det var en lätt bil utrustad med en V8-motor, fokuserade Thunderbird mer på förarkomfort än hastighet, och var inte en direkt rival till varken Corvette eller europeiska sportbilar. Thunderbirden levererades med skärmkjolar och en avtagbar glasfiber-hardtop som standardutrustning och med en tygsufflett som alternativ. Standardmotorn var Fords 292 kubiktum V8 på 207 hästkrafter. Antingen kom den med en Fordomatic automatisk eller manuell växellåda. Bilen använde befintligt chassi- och fjädringskonstruktion och mekaniska komponenter från Ford. Andra unika egenskaper var en teleskopratt och en varvräknare.
För modellåret 1956 tillkom mer bagageutrymme, reservhjulet monterades utanför i ett kontineltalkit. Luftintag lades till bakom de främre hjulen för att förbättra ventilationen. För att förbättra sikten bakåt kunde man välja en hardtop med ‘porthål’som ett kostnadsfritt alternativ. Ett 12 volt system installerades. En 312 kubiktum V8-motor på 215 hästkrafter lades till som tillval. Produktionen totalt för 1956 var 15631 enheter.
Franklint Mint har producerat denna fina röda ’56 ‘Baby Bird’ med vit hardtop. Den har ett kontinentalkit på den bakre stötfångaren. Modellen är detaljerad med emblemen på skärmarna. Interiören med fina säten och en instrumentbräda med mätare som har läsbara siffror. Motorrummet har en svart matta.