Impalanamnet introducerades 1958 och var Chevrolets allra första bil med det namnet. Under ett år då kromdekorationer var fashionablt, var Impalan snygg och dess myckna krom var smakfullt applicerad. Chevrolet Impala från 1958 hade en ovanlig design som bara varade ett år och som inte liknade tidigare årsmodeller. Designen var endast tillgängligt på BelAir, cabriolet – och sportkupémodellarna. Fyra strålkastare introducerades. Impalaemblemet – de korsade flaggemblemet finns på framsida av motorhuven. Stora kromade ‘luftintag’ finns på bakskärmarna. ‘Turbo Thrust’ 348 kubiktum V8-motorn på 280 hästkrafter var det kraftigaste motorvalet. En djupt tvåekrad ratt med Impalaemblemet och Impalanamnet på instrumentbrädan tillsammans med sex baklyktor gav bilen en lyxig – sportig look som skilde sig från andra Chevroletmodeller. En bakre radiohögtalare monterad i baksätet var standard.
Danbury Mints guldfärgade Impala är mycket detaljrik och den har ett kontinalkit. Exteriören är imponerande med kromlister och emblem som har applicerats noggrant. Skärmkjolarna utgör en del av karossen och är inte avtagbara som ibland är fallet hos DM-modellerna. Interiören utmärkes av den mångfärgade klädseln, mattor, fina dörrpaneler och den detaljrika instrumentbrädan med läsbara mätare. I det snyggt dekorerade motorrummet finns ‘Turbo Thrust’ V8-motorn. I bagagerummet finns ett reservhjul trots kontinentalkittet.