Impala utvecklades från Bel Airmodellen och 1958 blev Impala en egen fristående modell och tillhörde toppen av de stora Chevybilarna. Chevy Impala tog fart i början av 60-talet och visade sig vara en enorm framgång för Chevrolet. Impalan blev Chevrolets flaggskepp och USAs bästsäljande bil vilket fortsatte under hela decenniet. Impala 1963 fick en rätlinjig styling med en ny bakljuspanel omgiven av kromlister. Valet av motor liknade 1962, med två V8-motorer. Den mest kraftfulla var Turbo-Fire 409 på 425 hästkrafter. Impalavagnarna fick baklyktorna i form av tre enheter för första gången.
1963 års Impala hade en rätlinjig design med en bakljuspanel i aluminium som motorn liknade, omgiven av en kromkant på SS-modellerna. Motorvalet liknade det från 1962, med de små V8-motorerna på 4,6 liter och 5,4 liter mest populära. Stovebolt-sexcylindriga motorn ersattes med en ny 3,8 liters Turbo-Thrift-sexcylindrig motor som använde tunnväggiga gjutgods och skulle fortsätta vara standardmotor för Chevrolet-bilar fram till 1979. Sport Sedan hade en ny, veckad taklinje. En ny ”vikbar” instrumentpanel inkluderade enkla indikatorlampor för varm och kall motor. En valfri varvräknare byggdes in i instrumentbrädan, precis ovanför ratten. Impala-kombibilar fick bakljus med tre enheter för första gången.
Denna Franklin Mints Impala Convertible har tillverkats i en begränsad upplaga av endast 1000 bilar. Den är otroligt fin med den guldfärgade metallacken som kontrasterande bra mot den svarta interiören. FM har ägnat stor omsorg av detaljerna som t.ex. de fotoetsade vindrutetorkarna samt de yttre emblemen. Radioantennen är av metall och skalenlig. Instrumentbrädan har mätare som har läsbara siffror. Motorrummet är detaljerat med 409 kubiktum V8-motorn. I bagagerummet finns ett reservhjul samt där finns nummerplaketten. Underredet är detaljerat med fungerande fjädring.