Pontiac GTO var en bil som byggdes av Pontiac från 1964 till 1974. 1964 introducerades en överraskning på bilmarknaden – GTO – en bil som liknade en Tempest men fungerade som en dragster. GTO betyder ‘Gran Turismo Omologato’ och fick sitt smeknamn då Amerika byggde de största bilarna på jorden. GTO var inte den snabbaste, den mest kraftfulla eller den mest extremera muskelbilen, men Pontiacs GTO utmärker sig att vara den första. The ‘Original Muscle Car’ följer uppkomsten av detta ikoniska fordon från den dagen under 1963 då Chief Engineer John Z. DeLorean lyckades klämma in en 389 kubiktum GTO-motor i en prototyp Tempest-coupe. Med den massiva V8n i en medelstor GM-bil skapade en av tidens snabbaste standardbilar samt en bil som nästan vem som helst med ett jobb hade råd med. Det startade som ett tillvalspaket som var begränsat till 5000 enheter. Istället drev efterfrågan till det att mer än sex gånger så många producerades under första året. Därefter har GTO blivit en eftersökt muskelbil. Ofta installerades 389 kubiktum V8-motorn på 360 hästkrafter som var utrustad med tre två-ports förgasare och dubbelt avgassystem. Pontiac förvandlade en familjebil till en muskelbil.
Tempest-linjen, inklusive GTO, modifierades för årsmodellen 1965, vilket innebar en ökning av den totala längden samtidigt som inre dimensioner bibehölls. Då infördes också de dubbla vertikala strålkastarna. Instrumentpanelens förbättrades med flera mätare. Tri-Power 389 kubiktum V8-motorn på 360 hästkrafter var det mest populära alternativet. Motorhuven fick en två-delad scoop. Priset var $3643 med en fördubblad försäljningen jämfört med 1964, till 75342 sålda GTOs.
Detta är en av Danbury Mints kvalitetsmodeller och tillverkad med hög noggrannhet. Interiördetaljerna är perfekta ända ner till läsbara mätare på instrumentbrädan. Allt ser bra ut i motorrummet som har många fina små detaljer. Exteriören är välgjord, inklusive den pefekta svarta lacken. Underredet är också detaljerat. Däcken med röda linjer på sidorna och de förkromade hjulen bidrager till att ge ett snyggt intryck. Det finns till och med ett överdrag på reservhjulet i bagagerummet.